Undervisningsmaterialer og forløb
Undervisningsmaterialer og forløb
Skabt til at indgå i danskundervisningen og gøre dialogen med og om store sprogmodeller meningsfuld, legende og forståelig.
Tildel eleverne hver deres eksemplar af arbejdsbogen Drøm op sprog med en chatbot og arbejd jer sammen ind i feltet prompt engineering.
Fokus på
leg og dramatisering som en vej til at forstå kommunikationsforholdene.
En let, analogiserende og humoristisk tone omkring teknologien.
Fokus på “teknologien” og fordybelsen i kunsten, at kommunikere med en chatbot, snarere end at bruge den instrumentelt i fagene.
Inddrager eleverne som individer og som fællesskab i en skabende omgang med teknologien. Bogen er lavet som en multimodal plot-ind-bog (arbejdsbog).
OBS. Kræver Skoletubeabonnement. Bogen er skabt i BookCreator og skal tilgås gennem Bookcreator.
Gå på Skoletubes BookCreator hent førsteudgaven af arbejdsbogen med følgende Invitationskode: R87SVLX
Formålet med dette forløb er, at eleverne opnår viden om teknologien bag robotgenererede nyhedstekster og indsigt i, hvilken rolle robotgenererede nyhedstekster kan have for individ og samfund.
Forløbet tager udgangspunkt i teknologiforståelseskompetenceområdet digital myndiggørelse.
Forløbet taler desuden ind i kompetenceområderne fremstilling og kommunikation i dansk, idet eleverne skal udtrykke sig reflekteret og gennem kritisk analyse og vurdering give konkrete forslag til redesign af digitale artefakter.
https://emu.dk/grundskole/dansk/fremstilling/robotjournalistik
I dette forløb skal dine elever lære om kunstig intelligens også kaldet machine learning.
Eleverne lærer at forholde sig kritisk til, hvordan algoritmerne påvirker den verden, de møder i deres digitale liv på godt og ondt.
Undervejs ser eleverne explainer-videoer, analyserer deres feeds på sociale medier, prøver at træne en machine learning-model med BBC micro:bit og værktøjet (hjemmesiden) 'ultra:bit datatræneren'. Efterfølgende undersøger og diskuterer de virkelige cases, hvor machine learning-teknologien ikke har virket optimalt.
Forløbets formål er at styrke elevernes digitale dannelse og kritiske stillingtagen.
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/udskoling/tema/kunstig-intelligens-paa-sociale-medier
Eksempler med trin-for-trin-vejledninger til, hvordan elever kan skabe et spil eller et interaktivt projekt, der demonstrerer en reel anvendelse af kunstig intelligens og maskinlæring.